10 tips hoe je geniet van de Paasdagen zonder schuldgevoel

Een gezonde paasgroet!

Kun jij niet van de paaseitjes afblijven omdat ze zo verradelijk lekker zijn, maar wil je wel graag op jouw gewicht letten? Dan helpen deze 10 tips jou om niet door te slaan maar om écht te genieten. Want de paashaas komt weer voorbij gehobbeld. In de supermarkt en ook straks in de tuin. Maar voor diegene die liever een kilootje minder willen wegen is Pasen geen feest. Chocolade hier en daar, twee dagen vol met uitdagingen om je niet bruin te eten.

10 tips om niet te veel te eten met Pasen

In deze blog leer ik je mijn 10 tips om Pasen te overleven, zonder spijt dat je te veel hebt gegeten. Deze Pasen ga ik je leren om lekker te genieten van dat paaseitje zonder door te slaan.

Het allerbelangrijkste waar men niet bij stil staat is hun eigen paasgedrag en -ritueel. Ik wil je uitdagen om dit wel te doen. Want bij de meeste families begint het eetfestijn al in de ochtend met een paasontbijt. Vaak wat later dan wanneer je normaal jouw ontbijt zou eten. Waarschijnlijk eet je ook ietsje meer dan normaal. Hoe ziet jouw paasontbijt eruit? Wat eet jij normaal en wat eet je extra met Pasen, alleen maar omdat het Pasen is?

Het ei van de duivel...

En het meest onmisbare paasritueel is paaseieren zoeken en een eitje eten bij de koffie. Want Pasen zonder paaseieren is geen Pasen, toch? Hoelang heb jij al paaseieren in huis? En ben je zo verstandig om ze zelf niet in huis te halen, dan shinen ze wel bij de kassa van de supermarkt en zorgt iemand anders wel voor die verleiding. Waar je ook komt met Pasen, het lekkers ligt overal (letterlijk)! Voordat je met je ogen kunt knipperen heb je ontelbaar veel calorieën eraan gesnoept. Het is niet te ontkomen zou je bijna zeggen. Maar niet getreurd, met mijn tips kun je ervoor zorgen dat je niet gaat overeten en intens kan gaan genieten van een paaseitje, zoals je nog nooit van een paaseitje hebt genoten.

Het laatste wat ik wil, is jouw paasdag verpesten. Maar een beetje bewustwording kan geen kwaad. Want..

  • Wist je dat een gemiddeld paasontbijt zo’n 700-800 kcal bevat? (Dit ontbijt omvat: een croissant, twee harde broodjes met beleg, een eitje en versgeperste jus.) Zo’n ontbijtje staat dus gelijk aan de warme avondmaaltijd.
  • En wist je dat één paaseitje 40 kcal bevat? Een kiwi ook! Drie keer raden waar je langer vol van zit? Tien paaseitjes zijn dus 400 kcal extra… Had niet gehoeven wel?

Mijn advies is om bij elk paaseitje stil te staan waarom je dit nu wil eten en probeer er intens van te genieten. Wil je weten hoe, lees dan verder…

 

Paastip 1 – Een goed begin is het halve werk

Hoe maak je een gezonde paasbrunch! Een ontbijt of brunch hoort uiteraard bij Pasen. Daarom een aantal tips in een deze tip om een gezonde paasbrunch voor te bereiden.

  • Zet geen schaal met eieren neer, maar geef iedereen één eitje;
  • Schenk in kleine glaasjes wat versgeperste jus en zet een kan water op tafel als aanvulling;
  • Maak gebruik van volkoren broodjes en crackers;
  • Kies niet voor een paasstol maar voor gewoon krentenbrood (dit bevat geen spijs);
  • Kies voor mager broodbeleg zoals: rosbief, kipfilet, fricandeau en magere kaassoorten;
  • Maak in plaats van croissantjes een heerlijke fruitsalade, niemand zal het missen!

Paastip 2 – Stukje lopen

Je kunt ook na de brunch een lekker stukje wandelen, het is dan vast heerlijk weer! Loop een extra blokje om, zodat je zeker weet dat je verantwoord bezig bent vandaag. (Sowieso niet verkeerd om dit in je systeem te krijgen).

Paastip 3 – Laat niks weg

Sla geen maaltijden over omdat je dan wel een extra eitje kan eten. Van de uitspraak: ‘’Ik heb vandaag niet geluncht omdat er straks nog taart komt’’ wordt ik intens verdrietig als diëtist. Zorg ervoor dat je alle hoofdmaaltijden nuttigt en gun jezelf als tussendoortje iets lekkers (kleins).

Paastip 4 – Maak afspraken met jezelf

Ben jij ook helemaal zot van chocolade. Dan is deze tip jouw redmiddel. Een of twee eitjes is echt niet erg, maar geniet met mate! Dat heb je vast vaker gehoord, maar is je niet gelukt. Spreek met jezelf af hoeveel je van iets gaan genieten vandaag. Zijn dat 10 eitjes over de dag of zijn het er 5? Geef jezelf je eigen woord. Breek niet de belofte met jezelf, dat doe je toch ook niet bij een ander…

Paastip 5 – Ga verder weg zitten

Zorg dat je niet in de buurt gaat zitten van eten. Als je bij een ander op bezoek gaat, scan dan de ruimte en zoek een plek waar je het meeste je werk moet doen om iets lekkers te kunnen pakken. Wil je dan alsnog iets pakken dan moet je in ieder geval meer moeite doen door op te staan (dat verbrand nog calorieën ook!).

Paastip 6 – Kies OF-OF geen EN-EN

Deze tip heeft betrekking op paastip 4. Kies iets wat je super lekker vindt. Kies niet in de ochtend 2 croissantjes en in de middag nog 10 paaseitjes. Kies of een extra croissantje of lekker in de middag en eventueel in de avond 5 paaseitjes. Spreek dit dus ook duidelijk met jezelf af, geef jezelf je eigen woord.

Paastip 7 – Drink voldoende (water)

Eigenlijk is dit geen speciale paastip, maar wel belangrijk. Want hoe meer je drinkt, hoe meer je een voller gevoel ervaart. Hiermee bedoel ik dus geen frisdranken, sappen of andere suikerhoudende dranken maar gewoon water of thee. Wel mag je jezelf een glaasje Zero of light gunnen, dan weer geen liters.

Paastip 8 – Eet je paasei eens anders

Haha dat klinkt gek. Een paasei is toch meestal hap-slik-weg? Als het moment daar is dat je toch dat heerlijke paaseitje gaat opeten, probeer het dan niet snel te eten. Ga eens na hoe jij jouw paaseitje opeet. Is het daadwerkelijk hap-slik-weg, want dat zou echt zonde zijn. Probeer er dan eens te sabbelen. Je doet je langer over en je proeft veel meer!

Paastip 9 – Jouw eetgedrag

Voordat we je intens genot van een paasei leren ervaren. De 9e tip, misschien wel de belangrijkste rondom jouw voedingspatroon. Kijk naar jouw eigen eetgedrag. Houd jezelf eens de hele dag in de gaten, wat doe jij eigenlijk wanneer er eten in de buurt is, hoe gedraag jij je werkelijk? Neem jij een paaseitje voor het eten of juist er na? Ben je aan het kletsen op het moment dat je verleiding groot is of eet je juist als jij je niet prettig voelt? Zo kom je erachter op welke momenten jij het moeilijk hebt. Je kunt hier dan op letten en een nieuwe doel voor stellen bij de volgende feestdag! Je kunt natuurlijk niet alles in een keer perfect doen!

Paastip 10 – Mindful een paaseitje eten

Om meteen op jouw eetgedrag in te haken is deze tip interessant. We hebben een eet-test voor je gemaakt. Door deze test leer ik jou om intens te genieten van één paaseitje. Hoe… daar kom je achter als je de test hebt gedaan.

Voor deze opdracht moet je de tijd bijhouden, dus zet de timer op je telefoon aan wanneer je gaat beginnen. Lees eerst de hele oefening goed door voordat je gaat beginnen.

Zorg even voor een moment voor jezelf, zodat niemand je kan afleiden. Leg dat lekkere paaseitje voor je neer op tafel (nog in de folie) en schat in hoelang je normaal gesproken over dit paaseitje zou doen. Schrijf dit even voor jezelf op.

Lees nu de komende tips door en probeer daarna intens van je paaseitje te genieten. Zet de timer aan als je er klaar voor bent.

Kijk, voel en ruik aan het paaseitje en geef je volle aandacht aan alleen het paaseitje. Doe dit met en zonder folie. Je moet het zo goed kennen alsof je er straks een verslag over moet schrijven. Let op de smaken in je mond en wat gebeurt er met jouw zintuigen. Wat verandert er van moment tot moment? Ga achteraf na hoe je van dit paaseitje hebt genoten. Heb je gekauwd, gesabbeld? Ga na op het moment dat je het hebt doorgeslikt hoelang de smaak nog in je mond blijft hangen. Bepaal het moment waarop je niets meer proeft. Zet dan de timer uit en vergelijk die tijd met de geschatte tijd die je hebt bedacht van te voren. Stiekem kun je best lang genieten he. Misschien had je in de tussentijd wel nog 2 eitjes opgegeten.  

 

Mijn advies is dus om bij elk paaseitje stil te staan waarom je dit nu wil eten en probeert er intens van te genieten.

 

Een vrolijk Paasfeest allen.