3x tips om tegenslagen bij het afvallen te overwinnen

We kennen allemaal dat moment...

Dat moment dat je tegen jezelf zegt: ‘Oké, vandaag moet ik echt weer beginnen met gezond eten‘. Een vaak is dat in december. Zo’n vers jaar strekt zich voor je uit. Mooi moment om het eens helemaal anders aan te pakken. Al halverwege januari ontstaan er stemmetjes in je hoofd. ‘Zie je nou wel, ik kan dit zelfs niet volhouden.’ Of ‘Ah joh, die vreetbui is niet erg, morgen start ik weer opnieuw.’ En dat opnieuw starten blijkt een terugkerend thema te worden. 

Het innerlijke dialoog dat je altijd voorloog

Iedereen ken het gevecht. Het geheim om van je gezonde eetgewoonten af te komen is die interne dialoog met jezelf te winnen. Om controle te krijgen over je eetpatroon en gezond eten niet meer te zien als straf. 

Eerdere ervaringen die leiden tot…

Jouw innerlijke gevecht komt vaak voort uit het onbewuste geheugen van ervaringen. Zeker als ervaringen negatief waren, blijven die emoties hangen. Heb je al eerder een dieet gevolgd zonder succes? Grote kans dat je in januari met een grote tegenzin gestart bent. Heb je al eerder met een diëtist gewerkt en kon die zelfs niets voor je betekenen? Waarschijnlijk heb je er dan geen vertrouwen meer in dat een ander je wel kan helpen. Onbewust sjouw je deze bagage nog steeds mee. En dus begint een succesvolle afvalreis met het onder ogen zien van die bagage. Om die stemmetjes die je willen behoeden voor weer een teleurstelling, voor eens en voor altijd de mond te snoeren. Ze hebben NIET het beste met je voor. 

Ben je inmiddels alweer flink aan het ploeteren, lees hieronder dan de tips hoe je met tegenvallende resultaten om kunt gaan. Of meld je aan voor de quickscan om direct te bekijken welke stemmetjes jij allemaal hebt. 

Lees hier meer over hoe je gezond kunt afvallen
image

3 Tips om met tegenslagen om te gaan

Techniek 1: Schrijf het probleem niet op jezelf af

Wat doe je als je een tegenslag krijgt? Als je bijvoorbeeld de hele week gezond hebt gegeten en het resultaat op de weegschaal is amper zichtbaar. Dan kijk je wellicht teleurgesteld terug op de week en je harde werk.  
Wat je op dat moment tegen jezelf zegt is cruciaal. Wees lief voor jezelf en geef jezelf nergens de schuld van! 
Het is moeilijk om dat niet te doen, omdat we de fout altijd eerst bij onszelf zoeken. Maar wat je ook kunt doen is zeggen tegen jezelf: ‘Ik heb ontzettend goed mijn best gedaan. En op een aantal punten kan ik het nog beter doen. Dat probeer ik volgende week.’

Techniek 2: Onderscheid de situatie

Ken je dat moment dat je bijvoorbeeld een eetbui hebt gehad, en denkt: ‘Ja nu is de rest van de dag toch al verpest’. En de rest van de dag wordt de rest van de week. En maandag pak je alles weer op. Op dit soort momenten is het belangrijk dat je de situatie kunt isoleren. Het is 1 incident. Daarvoor hoeft niet je hele dag verpest te zijn en al helemaal niet je week. Als je een tegenslag hebt en je hebt een keer iets ongezonds genomen wat niet de bedoeling was, laat het niet langer duren dan dat moment. Blijf er niet in hangen en spreek jezelf toe om direct een nieuwe gezonde keuze te maken. Denk bijvoorbeeld aan je volgende maaltijd en zorg ervoor dat je wat gezonds eet. 

Techniek 3: Generaliseer je probleem/tegenslag niet

We hebben allemaal dat moment gevoeld waarbij we dachten: ‘Ach arme ik, waarom overkomt mij dit altijd.’ De waarheid is; dat overkomt jou niet altijd. Een gezonde maaltijd kan een keer mislukken. Jij kunt een keer de verkeerde keuze maken. Je afvalresultaten kunnen een keer tegenvallen. Een keer is niet altijd. Als je merkt dat je die gedachten hebt, stop dan meteen het stemmetje in je hoofd. Zie het als incident en leg jezelf uit dat dit niets zegt over de rest van je harde werk. Blijf trots op wat je hebt bereikt.  

Ben jij er klaar om te werken naar een gezond gewicht?

Ben je benieuwd welke stemmetjes jou in de weg zitten? Wil je weten wat jouw grootste uitdagingen zijn? Doe dan de quickscan (di)eetfrustraties. Die geeft je inzicht in jouw uitdagingen. Wil je hulp bij het aanpakken hiervan? Ik help je graag (met glimlachgarantie!)

QUICK SCAN INPLANNEN

Wil je nu beginnen of later? Bij vragen mag je altijd bellen.