5 tips om je hoofd leeg te maken, zodat je 100% kan focussen op jouw doel

Stress. Drukte. Tijdsgebrek. 3 oorzaken waarom het vaak niet lukt om je doelen te behalen. 3 excuusjes die je niet helpen naar je doel. In deze blog lees je hoe jij deze 3 oorzaken uit de weg kan gaan.

Een druk en stressvol leven heb je zelf in de hand. Je kent die dagen wel. Rennen. Vliegen. Vallen. En opstaan. Op deze dagen lijkt het soms wel onmogelijk om iets aan je gezonde leefstijl te veranderen. Een druk & vol hoofd slurpt soms alle energie weg en geeft stress. Wil jij meer rust en ruimte kunt creëren in je hoofd en dag? Zodat je 100% kan focussen op jouw doel om af te vallen? Lees dan verder en pas de tips toe…

Tip 1. Stel jezelf vaker deze vraag

Loopt jouw hoofd over met gedachten? Dan is er 1 vraag waarmee jij je koppie even ‘on hold’ kunt zetten. Voordat je deze vraag aan jezelf stelt focus je eerste 10 seconden op die gedachten die door je hoofd stromen. Ben bewust van deze gedachten en zet ze op stop door deze vraag te stellen: ‘wat zal mijn volgende gedachten zijn?’. In plaats van dat jouw gedachtenstem door blijft tateren, zet je ‘m even bewust op stop. Hoe vaker je dit doet, hoe bewuster je wordt van jouw gedachten & hoe meer grip je erop krijgt.

Tip 2. Schrijf op. Noteer. Bewaar.

Vaak overstroomt ons hoofd met gedachten. Lastig om soms orde te scheppen in deze wirwar. Met deze gouden regel kun je hier meer rust in creëren: Schrijf op. Noteer. Bewaar. Heel fancy noemen ze het braindump. Ik heb vroeger deze wijze les geleerd van Meneer Konijn uit Ik-Mik-Lorenland. Het is maar met welke wijsheid je groot wordt.
Dus denk voortaan minder en schrijf meer. Pak pen en papier en dump je gedachten op papier, zodat je ze niet continu hoeft vast te houden.

Tip 3. 1 uur Maud Tijd

Plan 1 uur Maud Tijd in. Waarom Maud Tijd? Omdat je deze gouden tip van mij krijgt. Neem elke dag minimaal 1 uur (in je werktijd), de tijd voor deze aanpak. Zet alle mogelijk afleidingen uit of aan de kant. Denk aan: muziek, telefoon, e-mail. Hang bijvoorbeeld ook een bordje op de deur met: niet storen. Zet een wekker met een aflopende klok van 45 minuten. Werk dan 45 minuten onafgeleid door. Waarschijnlijk krijg je veel meer gedaan in deze tijd dan de rest van de dag. Neem de laatste 15 minuten pauze en eet een gezond tussendoortje (mocht je honger hebben gekregen van dat harde werken).

Tip 4. Tel tot 100

Niet alleen als je boos bent helpt het. Tot 100 tellen in je hoofd kan ook helpen om je gedachten even te laten afleiden. Zit je hoofd soms zo vol en wil je eigenlijk even aan niks denken? Probeer dan eens tot 100 te tellen. Focus op je ademhaling. De uitdaging zit ‘m in het niet afgeleid raken en dus niet de tel kwijtraken. Je kunt deze oefening echt overal doen. Op je werk, in de trein, onder de douche of tijdens het afwassen. Wanneer probeer ‘m uit?

Tip 5. Van uitstel komt afstel

Peper in de reet. Dat zouden meer mensen moet doen.
Hoe vaak stel jij iets uit. Hoe vaak irriteer jij je hieraan? Oftewel hoe vaak krijg jij niks gedaan ondanks dat je dat vaak wel wilt? Je blijft er steeds aan denken. Uitstel kost veel meer ruimte in je hoofd dan wanneer je het meteen afhandelt. Onbewust blijf je er namelijk nog mee bezig. Bedenk vandaag wat je al een tijd uitstelt en kom in actie. Hop hop. Peper in de reet en gaan. Geen excuusjes.

 

Volg deze tips op en je creëert meer rust. Meer mentale ontspanning. Een zeer belangrijk onderdeel wanneer jij wilt afvallen en je doel wilt bereiken.. Wil je meer tips? Of jouw persoonlijke verhaal kwijt? Meld je dan hier aan voor een gratis wandelsessie en bespreek dit persoonlijk met mij.

 

Gezonde groetjes,
Maud Bogers.