5 tips om je kinderen mee te laten doen met jouw gezonde leefstijl

Heb jij al de keuze gemaakt om gezonder te eten, dan is het super tof om de rest van het gezin ook te inspireren. Alleen hoe zorg je er dan voor dat ook jouw kids enthousiast worden van die gezonde vibes?

In deze gastblog geeft Catherina Carvalho 5 tips om je kinderen te enthousiasmeren van een gezonde leefstijl. Catherina is kindervoedingscoach en moeder van twee zoons van 5 en 8. Gezond eten is bij haar en haar gezin een dagelijkse gewoonte. Op haar website en instagram deelt ze nog meer tips voor kids.

Meer informatie & gratis recepten
Gastblog schrijver: Catharina - Gezond met Kids
image

Jij waagt de sprong, neem je de kids mee?

Wanneer jij de keuze hebt gemaakt om in jezelf en je gezondheid te investeren is dat natuurlijk jouw (super goede) keuze. Maar wat te doen met de kinderen? Die staan vast niet meteen te springen om die zak chips direct te vervangen voor een lekkere knapperige bospeen uit het vuistje. Jij zou deze sprong natuurlijk ook niet in één keer wagen, dus je kids ook niet. Wil je jouw kinderen meenemen in de gezondere voedingskeuzes, laat ze dan ook even wennen. Pas deze 5 tips toe om jouw kids mee te krijgen met jouw gezonde keuzes. Heb je de sprong zelf nog niet gewaagd, in een advies gesprek van 15 minuten bespreken we wat jouw eerste stap kan zijn.

Gratis Advies gesprek

Tip 1: Duidelijke communicatie

Allereerst is het belangrijk om met je kinderen duidelijk te communiceren. Als jij voor jezelf hebt besloten dat je jouw eetpatroon wilt omgooien, is het belangrijk om dit aan je kinderen uit te leggen waarom je dat doet. Pas deze communicatie aan de leeftijd van het kind aan. Hele jonge kinderen begrijpen ook al veel dingen als je het maar simpel uitlegt.

“Mama gaat minder vaak chipsjes kopen, omdat die niet zo goed zijn voor je buikje. Wel koopt Mama nu lekkere worteltjes en appeltjes. Als we die opeten kunnen we super hard rennen/ fietsen/ springen”.

Kies iets uit wat bij de interesses van je kind past om zijn/haar aandacht te trekken. Oudere kinderen kun je al wat meer uitleg geven over je beweegredenen. 

Tip 2: Kies een beginpunt en ga stapsgewijs te werk

Hoe zou jij het vinden bij jou als van de ene op de andere dag alles wordt ontzegt? Als je van de ene op de andere dag al het suikergoed uit huis trapt en het huis vollaad met alleen maar gezonde voeding en healthy snacks en ook nog eens op water drinken overgaat dan zullen de kids het even niet zo leuk vinden. Mijn advies om je kinderen makkelijker mee te krijgen in het maken van gezonde keuzes: bouw de ongezonde keuzes af en bouw de gezonde keuzes stapsgewijs op
Kies een beginpunt uit. Begin bijvoorbeeld met het gezonder maken van het ontbijt. Bouw dat langzaam uit naar de tussendoortjes en de lunch. Vergeet ook niet de drankjes. Geef je kind bijvoorbeeld een keer per dag een zoete drank zoals limonade en voor de rest water of thee.

Tip 3: Laat je kinderen ook keuzes maken

Betrek je kinderen bij de keuzes die je maakt. Vraag ze bijvoorbeeld welke groenten ze willen eten die avond en laat ze kiezen tussen twee soorten, zoals broccoli of bloemkool. Of laat ze kiezen wat ze mee naar school nemen. ‘Willen jullie vandaag een appel of een banaan als tussendoortje mee naar school?’  Geef ze de keuze maar zorg dat ze kunnen kiezen uit het aanbod wat jij geschikt vindt. Zo geef je ze het gevoel dat ze mogen meebeslissen, dat zorgt ervoor dat ze beter bereid zijn om te het daadwerkelijk op te eten. 

Neem ze ook eens mee naar de markt. Op iedere markt staat er wel een groente- en fruitboer die allerlei verse en gezonde producten aanbiedt. Laat je kinderen meedenken met de boodschappen. Je zult misschien wel verrast zijn van de keuzes die ze maken. Mijn oudste zoon zag bijvoorbeeld eens een groene bloemkool (Romanesco) en vroeg mij wat het was. Hij vond het bijzonder en vroeg zich af waarom hij niet gewoon wit was als de rest. Hij had zoiets nog nooit gegeten en vond het wel cool om eens te proberen. Zo hadden wij allebei weer eens iets nieuws geproefd. Laat je kinderen je verrassen.

image

Tip 4: Versieren & verleiden

Maak gezond eten leuk voor je kids. Zien eten doet eten en meer fantasie, hoe enthousiaster kinderen worden. Hoe meer kleur en pret jij toevoegt, hoe sneller ze geneigd zijn om iets te eten wat er ook leuk uitziet of een hele coole naam heeft. Wij eten thuis vaak groene draken smoothies of regenboog pannenkoeken. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld worteltjes en komkommertjes in sterrenvormpjes snijden. Of versier het bord leuk door de broccoli te gebruiken als de haren, stukjes kip als ogen en de rijst in de vorm van een mond. Ga lekker los met je creativiteit. 

Download Gratis Recepten

Tip 5: Het goede voorbeeld

Kinderen leren door te kijken. De laatste tip die ik je wil geven is daarom ook: geef zelf het goede voorbeeld. Schep zelf een extra portie groente op je bord. Geniet zichtbaar van het lekkere en gezonde eten op je bord. Laat zien dat gezond eten ook heel lekker is. Pak zelf als tussendoortje eens een stengel bleekselderij, een bakje paprika of een wortel en geniet er zichtbaar van in hun bijzijn. Als gezonde voeding normaal wordt gemaakt thuis wennen kinderen er snel genoeg aan.

Download gratis voedingsschema

Wil je meer leren over gezonde voeding bij kinderen? Trek dan bij Catharina aan de bel of doe meer met haar online programma ‘Healthy Kids’. Ga voor meer informatie naar de website

 

Liefs,

Catherina

www.gezondmetkids.nl

Wil je nu beginnen of later? Bij vragen mag je altijd bellen.