5 tips om stabiel op gewicht te blijven & te genieten op vakantie

Als je bezig bent met afvallen, dan wil je natuurlijk niet aankomen. Maar een vakantie staat er bekend om ‘dat je aankomt’. De grootste oorzaak hiervan is dat we ons van alles ‘extra’ gunnen. Omdat het vakantie is. En het ‘speciaal’ is. En je bijv. maar 1x in Italië bent. Genoeg redenen om van iets extra’s te genieten. Die redenen, die op dat moment goed genoeg klinken om wat extra’s te nemen, die zorgen ervoor dat je net een paar kilo extra weegt na de vakantie.
 
Ben je nu goed bezig met afvallen? Dan is het doel om op vakantie stabiel op gewicht te blijven. Zet het doel gewichtsverlies even op pauze. Focus juist meer op de verbetering van je leefstijl. Want als je eenmaal op je streefgewicht bent, dan moet je dat ook weten te behouden. En vakantie is er dan later ook weer een onderdeel van.
 
Met deze tips kun je op jouw vakantie focussen op meer balans in de verschillende leefstijlfactoren. Op vakantie zijn er verschillende (leefstijl)factoren die anders zijn, dan wanneer je niet op vakantie bent. Denk aan je woning, waar je slaapt, hoe je slaapt, wat je doet, actief of inactief, wat je eet, wat je drinkt, hoe je dag eruit ziet. Maar voornamelijk je mindset is anders. De meeste mensen zijn dus meer ingesteld op het zichzelf meer mogen ‘gunnen’ dan wanneer ze thuis zijn. Dit is de grootste valkuil.

Voeding:

De meeste mensen vragen zich af welke gezonde keuzes ze kunnen maken als ze gaan uit eten in de avond. Ze staan vaak alleen stil bij de avondportie, maar niet bij wat ze eten de rest van de dag. Je kunt namelijk prima die ene pizza eten, of die Italiaanse pasta, of die hamburger met frietjes. Dat kan prima als je de rest van de dag oplet op wat je eet.
Het kan niet en een ijsje in de middag zijn & en een chippie als tussendoortje & een croissantje als ontbijt & een luxe broodje in de middag & nog die pizza in de avond. Alle extra’s zijn extra’s.
Tip: Ga voor jezelf na welke maaltijd of snack jij het lekkerste vind en waar jij het meest van kan genieten. Houd jij meer van het ontbijt dan van het avondeten. Gun je zelf dan eerder dat croissantje bij het ontbijt, dan die schnitzel en frietjes bij het avondeten. Maak bewuste keuzes van wat je eet. Zorg er daarnaast voor dat je elke dag 2 stuks fruit eet en een extra groentesnack neemt. Neem overal water mee naar toe, zodat je ook altijd voldoende kan drinken. Beter dat je te veel gezond eten meesjouwt, dan te weinig en uiteindelijk uit noodzaak iets ongezonds gaat eten.

Beweging:

Op vakantie hoef je niet naar de sportschool te gaan. Maar wel is het belangrijk om op je beweging te letten. Wil je genieten van net wat extra lekkere hapjes op vakantie. Dan houd je met wat meer beweging je gewicht ook makkelijker stabiel. Hier de tip om voor meer beweging.
Tip: Zorg dat je een stappenteller mee hebt op vakantie. Of via een fitbit of via je telefoon. Houd voor 1 week je stappen bij die je maakt als je ‘thuis’ bent. Kom je dan bijvoorbeeld gemiddeld op 8000 stappen per dag. Zorg er dan voor dat je minimaal het dubbele aantal stappen haalt op vakantie. Doe daarnaast minimaal 2x per week iets actiefs, zoals gaan kanoën, zwemmen, snorkelen etc. Dan heb je toch je intensieve beweging. 

Ontspanning:

Vakantie is om tot rust te komen en te ontspannen. Let hierbij hoe inactief jou ontspanning kan worden. Let hierbij op dat ontspanning en rust soms ook gerelateerd kan zijn aan verveling. Als eten uit verveling een gewoonte van je is. Dan is dat iets om op te letten.
Tip: Ga voor jezelf na op welke momenten van de ‘relax vakantie’ jij behoefte hebt aan iets lekkers. Ga je uit verveling eten, dan weet je dat die vorm van ontspanning je geen rust geeft, maar stress. Probeer op dat soort momenten iets anders te gaan doen, om te voorkomen dat je gaat eten. 

Routine:

Je dagen zien er waarschijnlijk wat anders uit dan wanneer je een werkdag hebt. Let daarbij op de momenten dat je gaat eten. Slaap je uit en ontbijt je dus wat later? Dan heb je 2 opties.
Tip: Je kunt of je 1e tussendoortje overslaan en dezelfde tijd voor alle andere maaltijden aanhouden zoals je dat normaal zou doen. Of je schuift alle maaltijden 2 uurtjes op. Bijvoorbeeld ontbijt om 09.30 uur. Tussendoortje 1 om 12.00 uur. Lunch om 14.30 uur. Tussendoortje 2 om 17.00 uur. Avondeten om 19.30 uur en Tussendoortje 3 om 22.00 uur.

Mindset:

Ik noemde hierboven al de grootste valkuil: het extra ‘gunnen’. Vakantie is speciaal. Eens. Maar geen reden om al je harde werk weg te gooien en na de vakantie weer opnieuw moet beginnen om de kilo’s eraf te krijgen.
Tip: Wanneer jezelf iets ‘extra’s’ wilt gunnen, vraag jezelf dan af: Wat is mijn reden om dit nu te nemen? Kan ik hier nu genoeg van genieten? Is dit mij de calorieën waard, of wil ik straks van iets anders genieten? Of te wel denk goed na over je keuze en maak er een bewuste keuze van. 

Maak je 1e stap samen

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Maak dan de eerste stap door je hier aan te melden voor een gratis wandelsessie. Samen bespreken wat jij graag wilt veranderen, jouw motivatie, jouw valkuilen en je nieuwe plan. Ik help je om persoonlijk te groeien en de leefstijl te creëren die je helpt om je doel te bereiken en te behouden.
Geïnteresseerd in een afspraak? Meld je hier vrijblijvend aan, en plan direct een belafspraak in mijn agenda.
 
Met gezonde groetjes
Maud Bogers