Ga niet naar een diëtist totdat je deze feiten leest…

Op zoek naar een goeie diëtist en goeie coach? Let dan op want er zijn twee grote verschillen in coaching. De 1 helpt je naar het zelfstandig bereiken van je doel en de ander niet. Ga dus opzoek naar de juiste diëtist en coach voor jou. Houd rekening met deze tips…

Waarom weekmenu’s een diëtist geen goede coach maakt…

Ik ben: Anti-Weekmenu’s. Het verpest je inzicht en je bewuste eetgedrag. Waarom? Dat ga ik vertellen, maar eerst vertel ik je welke adviezen diëtisten geven. Waarop volgt waarom het verneukeratief is voor je eigen inzicht om gebruik te maken van een weekmenu.
Laten we allereerst vooropstellen dat elke diëtist het beste met je voorheeft. Maar een diëtist hoeft niet direct een goeie coach te zijn. Diëtisten maken vaak een voorbeelddagmenu voor je voedingsadvies. Handig, want je weet precies hoeveel je per dag mag eten. Met eventueel een keuzelijst erbij kun je oneindig variëren. Met de extra uitleg van de diëtist weet je precies wat je moet doen. Top!
Helaas worden ook veel weekmenu’s meegegeven. Hierin staat dan heel handig wat je strikt per week, per dag en per moment van de dag moet eten. Je leest hoe je kan variëren om precies een bepaalde hoeveelheid kilocalorieën binnen te krijgen, bijvoorbeeld 1500 of 1800 kcal. Supermakkelijk met recepten en de precieze hoeveelheden voor jou. Zou niks fout aan kunnen gaan zou je zeggen, want alles staat voor je uitgewerkt…
Tot het moment komt dat je als cliënt zelf aan de slag moet gaan en de weekmenu’s gaat proberen los te laten. Het kan dan op meerdere fronten fout gaan:

  • Je moet opeens je eigen recepten verzinnen en ben geen creatieveling hierin. Hierdoor duik je van de stress al snel terug in je boek of eet je elke avond hetzelfde. Probleem niet opgelost.
  • Je moet precies weten hoeveel je welk moment mag eten gedurende de hele dag, hierdoor ben je je suf aan het rekenen met de kilocalorieën en kun je nog niet echt alles ‘loslaten’. Probleem niet opgelost.
  • Je moet weten welke gezonde combi’s ook nog eens lekker zijn. Je moet eigenlijk al een geboren kok zijn wil je zelf nog blijven tippen aan al die lekkere gerechten die je voorheen at. Probleem niet opgelost.
  • Je moet tijd maken om je eigen weekmenu’s te maken of je moet heel goed zijn in improviseren elke dag. Hierdoor kan je makkelijk terugvallen in oude patronen omdat je niet hebt geleerd om zelf te variëren. Probleem niet opgelost.
  • En als dat stiekem toch allemaal goed zit, dan moet er ook nog iets lekkers en moois van maken in de keuken. Succes!

Het lijkt makkelijk, maar in de praktijk valt het tegen. Je bent niet gecoacht op HOE je het moet doen, maar alleen op WAT je moet doen. Je hebt de kennis, maar niet de inzichten gekregen. Daar gaat het vaak fout.

‘’Een weekmenu is het slechtste hulpmiddel die je een cliënt kan geven om hem/haar te coachen hoe ze dagelijks gezond kunnen eten.’’

 

Wat maakt een diëtist dan wel een goede coach?

Een goeie coach assisteert je, maar helpt je niet. Wat is het verschil?
Wanneer je iemand helpt, neem je een deel van het werk over. De persoon die advies vraagt krijgt een voorgekauwd antwoord om zijn/haar probleem op te lossen.
Wanneer je iemand assisteert, geef je iemand een klein duwtje in de rug. Maar het echte werk doen ze uiteindelijk zelf. Het gaat erom dat de diegene die om advies vraagt ook het werk gaat verrichten om zelf tot resultaat te komen.
Stel… Je weet niet wat je moet eten en je zoekt een advies. Je gaat naar een diëtist en je ontvangt een weekmenu. Dan kauwt de diëtist het (niet letterlijk) voor je voor en helpt ze je met jouw probleem. Maar leer je hiervan hoe je zelfstandig gezond kunt eten en oneindig kunt variëren? Nee.

Als je assistentie krijgt om je doel te bereiken, wil dat zeggen dat jij de tools krijgt om te leren hoe je gezond en oneindig kunt variëren. Je gaat dan zelf de skills ontdekken en ontwikkelen om alles in de vingers te krijgen. Je gaat voor jezelf een methode/manier ontwikkelen om zelfstandig hierin te blijven slagen. Op deze manier vergroot je jouw inzicht en weet je zeker dat je jouw doel bereikt en je resultaat behoud.
In mijn geval/mijn coaching zou het de bedoeling moeten zijn dat je mijn coaching niet meer nodig hebt, omdat je zelf weet hoe je alles onder de knie moet krijgen.
Een goeie coach ASSISTEERT je, maar helpt je niet.

De Keuze = Simpel

Wil je simpel voedingsadvies voor meer kennis? Zoek dan een random diëtist. Hij of zij kan jou helpen om te leren wat gezond eten is. Met name informatief.

Of wil je graag dagelijks dat gezonde advies kunnen toepassen? Zoek dan een goeie coach. Dit kan ook een diëtist zijn, maar vraag bij de kennis making naar de manier van coachen. Zoek naar iemand die je assisteert naar je doel.

Mag Ik Je Assisteren Naar Je Doel?

Zit jij al even met je gewicht in de knoei. Kom je er niet uit en zoek jij een goeie coach om dit keer jouw leefstijl echt te veranderen? Dan wil ik je graag persoonlijk assisteren naar je doel.
In mijn Leefstijl Verander Traject geef ik je persoonlijk advies en de tools om zelf aan de slag te gaan met het creëren van een gezonde leefstijl. Je bent altijd welkom voor een gratis en vrijblijvende kennismaking. Meld je hier aan voor een gratis wandelsessie of lees hier eerst meer over het Leefstijl Verander Traject.
Kun je zelfstandig ook aan de slag gaan, maar mis je de juiste tool? Dan helpt mijn Leefstijl Veranderboek je verder om dagelijks actie te ondernemen en te groeien naar je doel. Lees hier meer informatie en bestel direct.

Vragen?

Ik assisteer je graag, daar leer je het meeste van.
Mail naar: maud@goedgevoed-goedgetraind.nl
Of bel naar: 06 12 98 42 50

Gezonde Groetjes
Maud Bogers