Geef me 10 minuten en ik laat je zien hoe ‘visualiseren’ je helpt om af te vallen

Je wilt afvallen. Je kijkt in de spiegel en ziet een trotse jij met een grote glimlach. Je hebt het lichaam waar je jezelf gelukkig in voelt en kunt de hele wereld aan. Je ziet het al helemaal voor je. Dit noemen we ‘visualiseren’. Een onderdeel dat vaak onderschat wordt. Deze tool kan jouw leven veranderen. Het leukste? Visualiseren is heel makkelijk en super effectief.
 
Visualiseren. Dat is toch zweverig? Nee hoor…
Visualisatie wordt vaak als zweverig bestempeld. Dit is onrecht. We doen het ongemerkt vaker dan we denken. Je hebt een broek gekocht en eigenlijk is hij je nog 1 maatje te klein. Het doel is om in deze broek te gaan passen. Wanneer je deze broek aankunt voel je je super zelfverzekerd en trots, je draagt de broek naar een etentje met vrienden en voelt je helemaal gelukkig met een maatje minder in die ene nieuwe broek. Je ziet het al helemaal voor je.

Wat maakt visualiseren nou een effectieve tool?

Wanneer je visualiseert, voer je een bepaalde actie uit. Je hersenen en je lichaam bereiden zich voor op deze actie. Wanneer je je een bepaalde situatie kun inbeelden, zijn je hersenen beter voorbereid. Je hersenen hebben al ervaring opgedaan en zijn beter voorbereid op tegenslagen. Hiermee is de kans van slagen velen malen hoger. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar zit een heel proces achter.
Het werkt zo: Visualisatie heeft hetzelfde effect op je brein als echte acties. Je stimuleert dezelfde gebieden in de hersenen als wanneer je de actie in het echt uitvoert (1,2,3). Hoe meer je visualiseert, hoe meer je gewend zult raken aan deze manier van denken en kijken, en hoe meer het ‘normaal’ zal worden voor je brein. Door te visualiseren kan de concentratie verbeterd worden, de motivatie vergroot worden, vertrouwen worden opgebouwd en kunnen problemen beter worden opgelost (3).
Simpel gezegd is visualiseren dus niks meer dan je hersenen voorbereiden op de actie die je gaat ondernemen. Het zorgt ervoor dat alle pijlen de juiste kant op wijzen en je beter voorbereid bent op de actie die je zult ondernemen. 

Een paar voorbeelden:

  • Michael Jordan, nam zijn laatste schot van een basketbalwedstrijd altijd eerst mentaal. Vervolgens maakte hij het schot echt. Zijn visualisatie zette hij in voor een betere prestatie en vervolgens zijn persoonlijke records te verbreken(1).
  • Ook oud-bodybuilder Arnold Schwarzenegger gebruikt visualisatie voor zowel zijn sportcarrière, als zijn acteercarièrre. Bekijk zijn meest bekende uitspraak in het plaatjes.

Visualisatie helpt dus de allerbeste atleten. Nu is het jouw beurt. Visualisatie is niet alleen een enorm goede vaardigheid voor sport, maar ook voor het stellen van doelen op het gebied van gezondheid en gewichtsverlies. Je kunt op 2 manieren visualiseren (1): Proces- visualisatie en uitkomst-visualisatie.
Proces-visualisatie richt zich op het proces dat jou naar je doel brengt. Dat is in dit geval lastig, tenzij je zelf al weet hoe jij je doel gaat bereiken. Natuurlijk helpen wij je graag bij de stappen die je moet gaan zetten, maar dat terzijde. In deze blog ga ik in op de uitkomst-visualisatie. Hierbij leg je de focus op het visualiseren van jouw resultaat, de uitkomst.

Met deze stappen kun je makkelijk je uitkomst visualiseren…

Bij uitkomst-visualisatie leg je de focus op de positieve kanten van je doelen. Ga allereerst in een rustige ruimte zitten waar je niet gestoord kan worden. Ga rustig zitten en sluit je ogen. Beeld je in, dat je het resultaat hebt bereikt waar je naar streeft/verlangt. Vraag jezelf af: Hoe zou ik me voelen op dat moment? Hoe zal ik eruitzien? Wat voor voordelen gaat mij dit geven? Maak met al deze vragen het beeld steeds meer helder. En dat is dat. 
Tip: Probeer dagelijks 10 minuten vrij te houden voor visualisatie voor een optimaal effect. Bouw het in je dag in(3).

Visualisatie is een bewezen onmisbare vaardigheid wanneer jij wilt afvallen (4,5,6). Start er vandaag nog mee. In Het Leefstijl Veranderboek ga je ook gebruik maken van deze super-effectieve tool. Wil je graag hulp met het opstellen en bereiken van jouw doelen? Meld je aan voor een gratis wandelsessie en ik assisteer jou naar jouw droomresultaat.
 
Gezonde groetjes,
Richelle Koot

 

Bronnen
1. De kracht van visualisatie. (2017, 8 juni). Geraadpleegd op 6 december 2018, van https://hetnlpinstituut.nl/kracht-van-visualisatie
2. Langbroek, M. (2018, 20 juli). Hoe visualiseren je helpt om te realiseren wat je voor ogen hebt. Geraadpleegd op 6 december 2018, van https://www.lifeworkdesign.nl/hoe-visualiseren-helpt-realiseren/  
3. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 6E (6e ed.). Illinois, United States of America: Human Kinetics.
4. Cheema, A., & Bagchi, R. (2011). The Effect of Goal Visualization on Goal Pursuit: Implications for Consumers and Managers. Journal of Marketing, 75(2), 109–123. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.2.109   
5. Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves. The Journal of Positive Psychology, 1(2), 73–82. https://doi.org/10.1080/17439760500510676
6. Vasquez, N. A., & Buehler, R. (2007). Seeing Future Success: Does Imagery Perspective Influence Achievement Motivation? Personality and Social Psychology Bulletin, 33(10), 1392–1405. https://doi.org/10.1177/0146167207304541