Heb je deze 3 waarschuwingssignalen van werkstress al opgemerkt?

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werk gerelateerde psychische ziektes (1). In de Week van de Werkstress wil ik je bewust maken van de impact die jou leefstijl kan hebben op (werk)stress. Jouw leefstijl is alles bepalend voor hoe jij je dagelijks voelt en dagelijks functioneert op het werk en privé.

Wat zijn de signalen?

Deze 3 voorbeelden zijn heel simpel en wellicht snel te signaleren. Blijf dan ook regelmatig (1x per week) stil staan bij hoe jij je voelt. Diagnosticeer de problemen wel of niet bij jezelf. Het is uiteindelijk aan jou om aan de bel te trekken en actie te ondernemen. Deze blog helpt je met het screenen van werkstress en het zetten van de 1e stappen naar resultaat.

Signaal 1: Je kunt je werk niet loslaten.
Vraag jezelf af: met hoeveel energie kom ik thuis van mijn werk. Sta jij te popelen om morgen weer aan de slag te gaan? Of schiet je thuis al in de stress van alle taken die morgen gedaan moeten worden. Houden de taken je in de avond (in je eigen tijd, niet de baas z’n tijd) bezig? Dan geeft je werk je geen ruimte om te ontspannen. Vraag jezelf af met hoeveel energie jij naar het werk gaat en met hoeveel energie jij weer thuiskomt. Als je met minder energie thuiskomt, dan zit er iets niet goed.

Signaal 2: In de avond ben jij aan het piekeren.
Vraag jezelf af: hoe druk maak ik mij om mijn werkactiviteiten. Wanneer je in je hoofd nog bezig bent met werk, dan bestaat de kans dat je hierover gaat piekeren. Dit is een vordering van signaal 1. Piekeren doen we allemaal wel eens, dit is het lang nadenken over spanningen die jij hebt. Het kan zorgen voor slaapproblemen, waardoor je de volgende dag vermoeid wakker wordt. De piekergedachten over werk is een waarschuwingssignaal. Lees de tips hieronder om dit probleem aan te pakken.

Signaal 3. Je presteert minder goed en met tegenzin.
Vraag jezelf af: zou ik dit werk ook doen als ik hier niet voor betaald werd. Naar mijn mening moet werk voelen als een hobby. Je moet het met veel plezier en ook onbetaald willen doen. Als je jouw werk met tegenzin gaat doen, dan ga je vaker op het negatieve focussen. Dit zorgt ervoor dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Wanneer je minder gaat presteren en met tegenzin je werkt gaat uitvoeren, dan heb je daar je 3e signaal van werkstress te pakken.

Jouw leefstijl is jouw medicijn…

Als ik over leefstijl praat, dan heb ik het over 5 verschillende leefstijlfactoren. Voeding. Beweging. Ontspanning. Routine. En mindset. Jouw leven staat bestaat uit gewoonten die jij jezelf hebt aangeleerd. Sommige van deze gewoonten zorgen voor stress (op werk of privé). Om werkstress te verminderen moet je gaan induiken op jouw gewoonten die zorgen voor spanningen.
Om gezond op de werkvloer te staan weet je dat een gezond eet- en beweegpatroon  noodzakelijk is. Vaak vergeten we onze gewoonten van ontspanning, routine en mindset hierin mee te nemen. Deze laatste 3 zijn net zo belangrijk om op te focussen bij het aanpakken van de werkstress.

1. Is ontspannen voor jou echt ontspannen?
Iedereen heeft zijn eigen aandachtspunten. Daarom hier een paar algemene aandachtspunten om in je achterhoofd te houden.
Wellicht ontspan jij niet voldoende en is het aan jou om meer tijd voor jezelf in te plannen. Vind je dit moeilijk? Dan moet je meer op je eigen grenzen gaan letten. Geef je grenzen aan en kies vaker voor jezelf. Zorg dat je tijd voor jezelf in je agenda blokt om te ontspannen.
Wellicht heb je wel tijd voor jezelf maar kun je niet ontspannen op de manier waardoor jij ook echt de spanningen in je lichaam en hoofd kan loslaten. Ga op zoek naar een manier die wel werkt voor jou. Als een Netflixfilm dit effect niet heeft, ga dan ook opzoek naar een oplossing die wél voor jou werkt. Stap uit je comfortzone en ga nieuwe oplossingen zoeken. Ga aan de slag om nieuwe gewoonten te creëren.

2. Jouw routine bepaalt alles.
De Dikke van Dale vertaalt routine als: 1. door gewoonte verkregen vaardigheid; 2. normale gang van zaken. De toepasselijkheid die je zoekt wanneer je aan de slag gaat met het creëren van nieuwe gewoonten. Bekijk de leefstijlfactor ‘routine’ als de tijd & de indeling die structuur geeft aan je activiteiten. Dit gekoppeld aan bepaalde gewoonten. Denk aan jouw ochtend- en avondritueel. Maar bijvoorbeeld ook het doen van de boodschappen, het huishouden en natuurlijk jouw werkactiviteiten. Je hebt een bepaalde aanpak om dit te doen in een bepaald tijdsbestek en bepaalde gewoonten die indirect allemaal met elkaar in verband staan.
Het is zaak voor jou om die activiteiten in kaart te brengen. Inzicht te krijgen in de tijd en energie die jij in bepaalde activiteiten stopt. Wat kost jou het meeste energie. Pak die boosdoener als eerste aan. Onze cliënten in het Leefstijl Verander Traject gaan aan de slag met hun Leefstijl Kalender. Elke maand kunnen ze in kaart brengen welke activiteiten ze per week hebben. Start met het zoeken van de oorzaak en ga dan pas aan de slag met het zoeken van een gerichte oplossing.

3. Houd je vast aan de positieve gedachtentrein.
Ga met je piekergedachten aan de slag. Negatieve gedachten zorgen voor negatieve gevoelens die uiteindelijk leiden tot een negatief resultaat. Je zit bijvoorbeeld met een bepaald probleem en je gaat hierover nadenken. In zo veel mogelijk verkeerde manieren, waardoor het probleem alleen maar groter wordt in je hoofd. Uiteindelijk ontstaat er ook nog een knoop in je maag (gevoel), wat leidt tot negatief resultaat. Je wordt er misschien zelfs ziek van.
Een situatie om te voorkomen. Focus op een positieve mindset. Een manier om hier een 1e start mee te maken is het opschrijven van dagelijkse successen. Schrijf elke dag 5 successen van die dag op. Stop met piekeren en start met focussen op wat wel goed gaat. Je duwt je gedachten naar het positieve, waardoor je uiteindelijk een positief gevoel krijgt en positief resultaat terugziet.

Trek op tijd aan de bel

Het is aan jou om jezelf te screenen op deze signalen. Het gaat om jouw leven en jij bent daar zelf verantwoordelijk voor. Zorg ervoor dat je met deze waarschuwingssignalen op tijd aan de bel trekt. Doe dit bij een persoon die je vertrouwt, je partner, een vriend(in), je baas, een coach, een huisarts iedereen die naar je kan luisteren en je kan helpen om jouw probleem aan te pakken.
Ik help je graag verder in het ontwikkelen van een gezonde leefstijl, waarbij je een balans vind in de 5 leefstijlfactoren en jij je vitaal en fit voelt. Thuis en op de werkvloer. Wil je weten of mijn coaching bij jou past? Meld je dan hier aan voor een gratis wandelsessie.
 
Gezonde groetjes,
Maud Bogers


1. Duurzame inzetbaarheid (z.d.). Werkstress. Geraadpleegd 25 oktober 2018, van http://www.duurzameinzetbaarheid.nl/