Hoe de bakker je voor de gek houdt…

Hoe de bakker je voor de gek houdt…

Lees hier alle feiten en fabels over brood

Veel cliënten vragen mij hoe het zit met brood. Het is zo onduidelijk wat nu wel en niet gezond is. Wat is SPELT? Wat is volkoren? Wat is beter? Ik ga je alles uitleggen…

Hier links een voorbeeld over het AH SPELT-brood.
Let op, er staat: Ingrediënten: SPELTmeel… SPELTbloem… SPELTvlok… gepofte SPELT… speltgluten…
In dit brood zit zoveel SPELT. Dat moet wel gezond zijn, toch?

SPELT, wanne onzin…

Volwassenen worden geadviseerd om ten minste 90 gram volkorenbrood of -producten per dag te eten (1). Er wordt geadviseerd om volkoren varianten te kiezen.. Dit heeft een positief effect op je gezondheid. Snelle conclusie: volkorenbrood is gezond (2). Maar wat is ‘volkoren’ dan?

Wat is gezond brood?

Om dit uit te leggen, moeten we eerst weten hoe brood wordt gemaakt. Brood wordt gemaakt van meel of bloem. Meel en bloem worden gemaakt van granen. Door de graankorrels te malen krijg je meel of bloem. Dit was nog makkelijk toch?

Oké, maar wat is dan het verschil tussen meel en bloem?

  • Meel wordt gemaakt van gemaalde graankorrels. Tijdens het malen kunnen verschillende delen van de graankorrel worden gebruikt. Het beste is om de hele graankorrel te gebruiken. Want de hele graankorrel bevat: voedingsvezels, vitamines en mineralen. Als het meel gemaakt wordt met hele graankorrels noemen ze dat volkoren. En daarom is volkorenmeel zo gezond (3,4,5).
  • Bloem is een ander verhaal. Bij bloem worden de gemaalde graankorrels ook nog gezeefd. Hierdoor gaan de voedingsvezels, vitamines en mineralen verloren. Dat maakt bloem minder gezond. Bloem is dan ook wit en wordt dus ook gebruikt om witbrood te maken (3).

 

Helder? Nu nog blijven onthouden.
Een makkelijk ezelsbruggetje voor in de supermarkt:
Van VOLKORENmeel wil ik VEEL en bloem kan ik beter NIET DOEN.

In Nederland is de term ‘volkoren’ bij volkorenbrood en volkorenmeel beschermt. De fabrikant mag alleen ‘VOLKOREN’ op de verpakking zetten als het brood van 100% VOLKORENmeel gemaakt is. Dit geldt niet voor andere producten, zoals crackers, wraps en ontbijtgranen. Als daar gedeeltelijk volkorenmeel in zit, mag de fabrikant ‘volkoren’ al op de verpakking zetten. Kijk op de ingrediëntenlijst hoeveel % volkorenMEEL in het product zit. Hoe meer, hoe beter (3,4,5).

Hoe kies je een gezond brood?

Dan nog 1 laatste stap…
Er zijn verschillende soorten granen waar het meel voor brood van gemaakt wordt: Tarwe, spelt, haver en rogge.
Welk graan je kiest, maakt weinig uit. Het gaat erom of het graan volkoren gemalen is(3).

Dus… Alleen als brood gemaakt is van 100% VOLKORENmeel, mag er ‘VOLKOREN’ op de verpakking staan.
Wil jij een gezond brood kopen? Kijk of er ‘VOLKOREN’ op de verpakking staat. Of kijk naar de ingrediëntenlijst. Als er VOLKOREN…meel vooraan staat, is het een gezond brood. Zo makkelijk kan het zijn.

Succes met de boodschappen,

Groetjes Sanne

Diëtist i.o.

 

Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je nu hier in voor onze e-mail en ontvang wekelijks super handige tips.

 

 

Bronnen:

  1. Gezondheidsraad (2015). Advies in het kort. Geraadpleegd op 12 oktober 2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/advies_in_kort_rgv2015.pdf
  2. Gezondheidsraad (2015). Granen en graanproducten. Geraadpleegd op 12 oktober 2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1511_granen_en_graanproducten_0.pdf
  3. Blommestein, I. Eijndhoven, A. van, Mil, J. van. (2008). Granen. Lansbergen, T. (Red.) Kook ook. (pp. 262-265). Wormer: Ingers BV.
  4. Berkenpas, M. Smit, L. Verweijen, G. Klamer, J. (2016). Wat is het gezondste graan: spelt, tarwe of haver? Eet als een expert. (pp. 21) Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers.
  5. Berkenpas, M. Smit, L. Verweijen, G. Klamer, J. (2016). Waarom brood een stuk gezonder is dan de goeroes je voorhouden. Eet als een expert. (pp 64) Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers.