Leer hoe je gezond koken leuk en super easy kunt maken met deze blog

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook wanneer je gezond wilt koken als je wilt afvallen. Een goed gevulde voorraadkast, koelkast en vriezer maakt het extra handig. In deze blog simpele tips om je voorraad gezond aan te vullen voor lekkere maaltijden.

Koelkast

Mijn tip is om 1 keer per week boodschappen te doen. Zorg dat je een boodschappenlijstje maakt met de basics (die wekelijks terugkomen) en vul de rest aan met gezonde verse extra’s. Sla dan lekker veel verse groenten in, naast de andere dingen die je in de koelkast bewaart. Een lijstje van wat ik standaard in de koelkast hebben liggen:

  • genoeg groenten voor een hele week voor bij het avondeten
  • genoeg groenten om altijd iets toe te voegen met de lunch of wat ik als groentesnack kan eten
  • boter
  • melk
  • (geiten)kaas
  • hummus
  • avocado
  • (vegetarische) vleeswaren
  • eieren
  • fruit dat niet in de fruitschaal past

Keukenkastjes en voorraadpotten

Ik hou van de voorraad in mijn keukenkastjes en mijn glazen voorraadpotten. Altijd genoeg in huis om een maaltijd te kunnen maken. Ook heb ik altijd granen in huis voor in mijn kwark of kan ik een cracker eten als het brood net op is gegaan op de dag dat ik boodschappen wil doen. Kortom: zo veel mogelijk houdbare dingen heb ik in huis, zodat ik altijd iets kan eten. Dit is wat er verspreid ligt in mijn keukenkastjes en in mijn voorraadpotten

  • kidney bonen
  • zwarte bonen
  • kikkererwten
  • linzen
  • mais
  • gepelde of gezeefde tomaten
  • tonijn
  • olijfolie
  • balsamico azijn
  • sojasaus
  • bouillonblokjes
  • olijven
  • zongedroogde tomaten
  • heel veel kruiden (denk aan het hele schap bij de AH
  • volkoren (of vezelrijke) crackers
  • rijstwafels (of oerrijstwafels)
  • volkoren pasta
  • zilvervliesrijst
  • quinoa / couscous
  • zoete aardappel
  • uien en knoflook
  • havermout
  • muesli/havervlokken
  • tarwemeel
  • pindakaas of amandelboter
  • honing (van de imker = de beste)
  • cacaopoeder
  • geraspte kokos
  • noten, pitten en zaden
  • (cafeïne vrije) koffie 
  • thee

Vriezer

De vriezer is mijn beste vriend. Met name omdat ik veel avondmaaltijden in de vriezer bewaar. Door veel consulten in de avond moet ik vaak wat opwarmen. Door vaak voor 2 te koken en een portie in de vriezer te doen heb ik altijd een gezonde maaltijd. Maar daarnaast is de vriezer ook je beste vriend als je bijvoorbeeld extra groentepastasauzen of groentesoepen hebt gemaakt. Een kwestie van ontdooien, wat rijst of pasta erbij koken en klaar is kees. Verder ligt er in mijn vriezer:

  • volkorenbrood
  • vis (tonijn, zalm, witvis, garnalen)
  • vlees
  • vleesvervangers (gewoon na het kopen in de vriezer doen)
  • tofu en tempeh (gewoon na het kopen in de vriezer doen)
  • diepvriesfruit
  • diepvriesgroente (zonder sausjes etc.)
  • zelfgemaakte maaltijden
  • zelfgemaakte sausjes (pesto, pastasaus, curry, etc.)
  • zelfgemaakte tussendoortjes

Google Keep voor je boodschappenlijstje…

Voorheen schreef ik mijn boodschappenlijstjes met pen en papier. Sinds een paar maanden is Google Keep mijn beste vriend voor het maken van een boodschappenlijstje (en alle andere to do lijstjes ofcourse). De lijst van voedingsmiddelen die je hierboven vind staan bij mij in een afvinklijst. Ik check voordat ik ga wat ik nog aan voorraad in huis heb en dat vink ik af. Alles wat op is, blijft op de lijst staan en moet ik dus halen. Daarnaast voeg ik toe wat ik nog qua extra dingen moet halen voor in de koelkast.

Receptenboekje

Nog een kleine tip voor als je de inspiratie mist. Maak een lijstje met alle lekkere en makkelijke recepten (of combinaties) en pak die er eens in de zoveel tijd weer bij. Sorteer op ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Vaak maak ik iets lekkers en vergeet het daarna weer. Zonde. Maak dus een lijstje met jouw favoriete makkelijke snelle gerechten/recepten zodat je altijd inspiratie bij de hand hebt.

Planning

Ik ben groot fan van vooruit plannen. Waarom je weet wat er op je af kan komen. Loopt je week soms anders. Dan is het niet erg, want je hebt je voorraadkast. Neem in je planning mee wanneer je boodschappen gaat doen (kies bijv. een vaste dag), wanneer je wellicht wat meer moe hebt of weinig tijd hebt om te koken of juist jezelf beter kunt voorbereiden. Of wanneer een feestje of etentje hebt of bereid je voor op andere persoonlijke valkuilen.
Extra tip: Bedenk daarnaast ook van tevoren wanneer je (ongeveer) wilt gaan sporten of bewegen. Wanneer je wat tijd voor jezelf neemt. Wanneer je andere leuke dingen gaat doen. Zo overkomt de week je niet, maar heb je de week in eigen handen. Loopt het anders, dat is niet erg. Het is zoals het is, probeer creatieve oplossingen te vinden.

Veel plezier in de supermarkt en in de keuken.

Kies voor afvallen & genieten tegelijkertijd

Afvallen zonder crashdieet, dat is een top idee. Ik coach je graag in het ontwikkelen van de gezonde mindset en begeleid je in de verandering van je leefstijl.
--> Samen maken we een plan om jouw kilo’s eraf te krijgen en te houden.
--> Of doe het zelf met Het Leefstijl Veranderboek
Meld je aan voor een gratis wandelsessie via deze link.
 
Met gezonde groetjes
Maud Bogers