Leer hoe starten met een positieve mindset je helpt om gezonde gewoonten aan te leren…

Afvallen is niet ‘even’ anders gaan eten. Het is mijn streven om mijn cliënten te leren hun gewoonten te veranderen. Want gewoonten die ongezond zijn, die helpen je niet naar je doel. Het loslaten van deze ongezonde, negatieve gewoonten kan als een kwelling voelen. Maar het hoeft niet als een marteling te voelen. Verandering brengt je in feite alleen maar meer geluk.

Ze zeggen dat alleen wilskracht een vereiste is als je wilt afvallen. Maar om echt te veranderen heb je meer dan dat nodig. Je moet er de lol in vinden. De nieuwsgierigheid vinden, om je doel te willen bereiken. Een positieve mindset is dus ook een vereiste.

Om nieuwe gewoonten te creëren moet je ook oude gewoonten loslaten. Dat gaat makkelijker als het ook leuk is om te doen. Want met tegenzin werkt niemand op zijn best. Als je iets doet wat je leuk vindt, dan doe je dat met 10x zo veel energie en gaat het je moeiteloos af. Ik hoor je al denken… Hoe dan?

Hoe start je?

Eerst moet je dit weten: het belangrijkste om helder te hebben is jouw doel en je motivatie. Wat zijn jouw redenen? Waarom wil je dat heel graag? Dit zijn ook mijn eerste 2 stappen van mijn 10 stappenplan in de Gezonde Gewichtsformule. De stappen waar de meeste cliënten al moeite mee hebben…

Waarom? Omdat ze bang zijn om te dromen. Bang om op papier te zetten wat ze echt diep in hun hart willen bereiken. Bange gedachten die ze tegenhouden. Die ze laten denken: ‘ja maar dat lukt toch niet’. Deze negatieve gedachten weerhouden jou misschien ook om groots te denken. Het is de kunst om grootst te blijven denken, maar kleine stapjes te ondernemen. Wat de meeste mensen doen is precies andersom. Klein denken en grote acties ondernemen. Hier het meest voorkomende verhaal van cliënten:

De kleine gedachte: ‘Eerst wil ik 5 kilo afvallen, voordat ik de rest van de kilo’s eraf wil hebben.’ (Klein denken, 5 kilo in plaats van 30.)
De grote actie is: Het totaal omgooien van hun eet- en beweegpatroon. (Inschrijven in de sportschool, 2 weken zuur lopen van de spierpijn – Streng op dieet met het gevolg: honger en niet kunnen poepen.)
Het verkeerde resultaat: Na 2 weken hopeloos op de bank ploffen met wat comfortfood omdat je geen idee hebt hoelang je dit gaat volhouden.

Voelt dit herkenbaar?

Hoe stop je dit?

Groots leren denken gaat niet van vandaag op morgen. Kleine acties ondernemen wel. Met deze tips help ik je een kleine actie te ondernemen om groots te leren denken. Ben je er klaar voor?

Hierboven omschreef ik dat het belangrijk is om te veranderen met veel lol. Positieve energie. Blijheid. Vreugde. Energie. En trots. Dit start allemaal bij het leren positief te denken. En meer vreugde in je leven te creëren. Hoe meer energie je van anderen kunt opsnuiven, hoe meer energie het je geeft.

Kleine actie nummer 1:
Start de dag met een glimlach. En eindig de dag met een glimlach. Lach naar iedereen. Leer jezelf een positieve houding te geven op alle momenten. Ook op de momenten dat de dag minder gaat. Het maakt niet uit wat voor dag je hebt, geef een glimlach. Als jij lacht, dan krijg je een lach terug. Wat weer jouw dag extra goed maakt. Start je eigen positieve vicieuze cirkel. Start simpel met een glimlach. Jij bent diegene die de eerste stap moet zetten, niemand anders.

Kleine actie nummer 2:
Schrijf je successen van de dag op. Het liefst minimaal 5 stuks. Sta aan het eind van de dag stil bij wat goed ging. Waar je energie uit hebt gehaald.
Vind je dat lastig? Doe dan nog een stap terug (kleine actie): schrijf er dan 1 op.
Houd dit vol. Je gaat merken dat je meer vertrouwen krijgt in het dat wat je doet. Waardoor je meer energie krijgt om met die positieve flow door te gaan.

Stop met negatief denken. Zoek de problemen niet bij anderen. Start bij jezelf. Start met een glimlach en ga vanaf daar verder.
En denk eraan: kleine acties voor groots resultaat.

Ga aan de slag…

Leer hoe jij dagelijks kleine acties kunt uitvoeren. Met de Gezonde Gewichtsformule creëer jij jouw eigen plan. Download hier de formule gratis en ga voor jezelf aan de slag.
Wil je liever persoonlijke begeleiding? Of jouw persoonlijke verhaal kwijt? Meld je dan hier aan voor een gratis wandelsessie en bespreek dit met mij.

Veel liefs en lol gewenst,
Maud Bogers