Overleef de decembermaand zonder spijt en blijf lekker op gewicht

Is december voor jou ook een maand vol verleidingen die je niet kunt weerstaan? Schiet dan niet direct in de stres. Kies ervoor om stabiel op gewicht te blijven. Doe geen poging tot lijnen, zorg voor een gezonde balans tussen basisvoeding en lekkernijen.
Laat het voorop staan dan je niet dik wordt tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst. Je mag jezelf dus wel wat extra’s gunnen. Je moet alleen weten maat te houden. Lees hier de 5 tips…

Decembertip # 1 – Geniet op de feestdagen

Laat de chocoladeletters, pepernoten, kerstkransjes liggen tot de dagen echt zijn gekomen. Gun jezelf dan iets lekkers. Niet eerder. Focus vóór de feestdagen op jouw gezonde basisvoeding en structuur. Je beperkt de totaalinname van snoep op deze manier enorm. Maak de regel voor jezelf dat je lekker geniet op de feestdagen zelf.

Decembertip # 2 – Ga op de feestdagen een stukje lopen

Je zit met de feestdagen al snel binnen. De hele dag. Daag jezelf uit om een stukje te gaan wandelen. Weer of geen weer. Trek een warme jas aan. Neem een bakje koffie of thee mee en ga er even op uit. Mocht dit al een gewoonte zijn. Daag je familie dan eens uit voor een grotere wandeling van 1 uur, met de pas erin. Voor iedereen verantwoord.

Decembertip # 3 – Laat niks weg

Je aan de gezonde basisvoeding is de truc. Houd je aan 6 maaltijdmomenten. Sla geen maaltijden over, zodat je dan wel een extra chocolaatje kan eten. Zorg ervoor dat je alle hoofdmaaltijden nuttigt en gun jezelf als een tussendoortje iets lekkers (kleins). Neem dus dat lekkers als een tussendoortje. Voorkom dat je meer dan 10 maaltijdmomenten hebt, door het vele snoepen.

Decembertip # 4 – Ben trouw aan jezelf

Lukt het jou niet om het bij een paar 3-4 chocoladepepernoten te houden? Spreek met jezelf af hoeveel je van iets gaat genieten die dag. Nee het is inderdaad niet helemaal mindful. Maar het is wel beter dan ‘’mondvol’’. Maak duidelijke afspraken met jezelf. Mag jij 10 pepernoten over de dag of zijn het er 5? Mag dat in de middag bij de koffie of mag dat in de avond? Geef jezelf je woord en houd je aan de afspraak. Breek niet de belofte met jezelf, dat doe je toch ook niet bij een ander…

Decembertip # 5 – Jouw (eet)gedrag bepaalt jouw resultaat

De 5e tip is misschien wel de belangrijkste rondom jouw voedingspatroon. Het gaat namelijk vaak niet om wat je eet, maar om hoe je eet. Het draait om jouw (eet)gedrag. Hoe eet jij? Bestudeer jezelf eens. Houd jezelf eens de hele dag in de gaten, wat doe jij eigenlijk wanneer er eten in de buurt is, hoe gedraag jij je werkelijk? Neem jij een pepernootje voor het eten of juist er na? Ben je aan het kletsen op het moment dat je verleiding groot is of eet je juist als je alleen bent? Zo kom je erachter op welke momenten jij het moeilijk hebt. Je kunt hier dan op letten en een nieuw doel voor stellen bij de volgende feestdag. Je kunt natuurlijk niet alles in een keer perfect doen.

Geniet van de decembermaand,
want voor je het weet is het alweer 2019.
 
Gezonde Decembergroeten,
Maud & Richelle

Wil jij 2019 goed starten? Ga dan aan de slag met Het Leefstijl Veranderboek.
Dit boek helpt jou om 90 dagen aan de slag te gaan. Dit boek helpt jou doorzetten. Wanneer andere mensen stoppen met hun goede gewoonten, kun jij rustig verder aan de slag gaan.
Spreekt dit je aan? Lees hier meer of bestel direct.