Peijnenburg: De Gezonde Koekenbakker… Of toch niet?

Ooit was er eens een grote slag met bekom. Een geheime mix van ingrediënten die gemengd werd. Overgegoten in grote bakken en door een lange oven van 55 meter waarna de grote koeken 24 uur afkoelen. En dan klaar zijn om gesneden te worden in 30-60 koeken. Ontbijtkoeken. Ofwel peperkoeken van onze Koninklijke Peijnenburg in Geldrop(1).

Belangrijke grondstoffen zijn stroop en rogge. In 2017 hebben ze veel aroma’s eruit gehaald en hebben ze de hoeveelheid kruiden verhoogt in onze heerlijke koek. En zo zijn er meer aanpassingen om de koek lekkerder maar ook gezonder te maken. Zo ontstond een paar jaar geleden de Zero Variant. Inmiddels weet Peijnenburg de markt aan te spreken met meer nieuwe snufjes, maar zijn ze wel echt zo gezond?

Van Zero naar Lower Cal

Een koekje hoort bij de koffie vindt Peijnenburg. Maar gezonder kan altijd. De Reguliere ontbijtkoek bevat 102 kcal per portie. De Zero variant bevat 72 kcal per portie. Daarmee valt de Zero onder de noemer ‘gezond tussendoortje’ volgens de Richtlijnen Goede Voeding(2). Maar het kan nog gezonder volgens Peijnenburg. Daarom komt binnenkort de Lower Cal variant met < 50 kcal per portie. Deze ze plakken zijn ietsje kleiner (22 gram in plaats van 30 gram), maar bevatten meer vezels en eiwitten dan de andere varianten. De meeste koeken voldoen aan 51% volkoren granen. De Lower Cal zal 65% volkoren granen bevatten, hierdoor bevat het product ook meer vezels. Klinkt als een leuke aanvulling dus. Maar er is meer…

Andere snacks in de schappen, gezond of niet?

De Lower Cal ontbijtkoek bevat meer van het goeie en minder van het slechte. In week 25 kun je de Lower Cal variant in de schappen vinden. Maar dat is niet het enige wat Peijnenburg presteert. Als het namelijk aan Peijnenburg ligt presenteren ze binnenkort een gezonde snackschap bij de Albert Heijn. Zo vult Peijnenburg tegenwoord ook de schappen met producten van merken Nakd, Trek, Bear & Urban Fruit. Hieronder even een korte scan over een paar producten.

Nakd:
Helder en duidelijk praat bij deze repen. Ingrediënten: Dadels (52%), Pecannoten (28%) en amandelen (20%). 100% yummy en 100% vegan. Maar 3x te veel energie, waardoor dit tussendoortje volgens de Richtlijnen Goede voeding in de uitzonderingscategorie valt. MAAR. Doordat de simpele ingrediëntenlijst, makkelijk na te maken. Zorg er dan voor dat je porties maakt van maximaal 10 gram. Dan heb je daar je gezonde tussendoortje.
Hier de energiewaarden van de Pecan Pie variant: 156 kcal – 11,0 gram vet, waarvan verzadigd 0,9 gram – 12,7 gram koolhydraten, waarvan 12,0 gram suikers – 3,1 gram vezels – 2,7 gram eiwit en <0,1 gram zout.

Trek:
De repen van Trek worden waarschijnlijk goed verkocht onder de sporters doordat het 9 gram eiwit bevat. Met daarnaast de claim: glutenvrij, waardoor ze inspelen op de hype om glutenvrij te eten. Slim & lekker, maar niet gezond als tussendoortje als je wilt afvallen(2). Heb je echt trek? Neem dan een gewoon een volkoren boterham met beleg.
Hier de energiewaarden van de Cocoa Coconut variant: 234 kcal – 12,6 gram vet, waarvan verzadigd 6,6 gram – 20,3 gram koolhydraten, waarvan 13,5 gram suikers – 2,3 gram vezels – 9,0 gram eiwit en 0,4 gram zout.

Bear:
Leuk verzonnen. Snoep gemaakt uit alleen maar fruit, 2 rolletjes van 10 gram. Geschikt voor kinderen, veganisten en ook nog eens glutenvrij. Ook valt het ook nog eens onder de noemer ‘gezond tussendoortje’, zie energiewaarden hieronder(2). Een topproduct al zeg ik het zelf, maar alleen als het ook nog lekker was. Proef het zelf en trek je conclusie. Wil je liever dit snoepgoed of eet je liever gewoon echt een stuk fruit.
Hier de energiewaarden van de Mango variant (20 gram): 55 kcal – 0,04 gram vet, waarvan geen verzadigd – 12,4 gram koolhydraten, waarvan 7,56 gram suikers – 1,63 gram vezels – 0,38 gram eiwit en geen zout.

Urban Fruit:
1 zakje snoep van 35 gram. Alleen ananas en een beetje rijstmeel. Je zou zeggen een lekkere en gezonde snack voor tussendoor, maar helaas. Lekker is ver te zoeken bij de smaak, structuur en überhaupt het aanzicht. Daarnaast valt dit tussendoortje onder de categorie middenweg.
Hier de energiewaarden van de Pineapple variant: 100 kcal – 0 gram vet – 24,25 gram koolhydraten, waarvan 20,0 gram suikers – 2,8 gram vezels – 0,7 gram eiwit en geen zout.

Wat vindt onze Schijf van Vijf?

De schrijf van 5 vindt een koek niet in hun schijffie passen. Wel daarbuiten. Een dagelijkse keuze zelfs. Joehoe lekker verwarrend. Eten volgens de Schijf van 5 maar toch mag je er dagelijks buiten eten. Ze verwoorden dat zo: ‘De categorie met ‘dagelijkse keuze buiten de schijf’ bevat producten die – in kleine hoeveelheid – gegeten kunnen worden bij een voeding die bestaat uit schijf-van-vijf-producten.’ Een voorbeeld die ze noemen is dus ‘een klein tussendoortje zoals een koekje of stukje chocolade’. Dus een koekje mag (3).

Mijn conclusie & handvaten:

Ja een koekje is prima. Maar…
Op het moment dat jij start met de gewoonte koekje bij de koffie, dan kun je snel terugvallen in de verkeerde koekjes. Daarom adviseer ik aan mijn cliënten: Neem een koekje bij de koffie als je 2 stuks fruit en 100 gram groenten als tussendoortje op hebt. Maak daarna pas de uitzondering voor een koekje.
Maar Maud, mag ik dan echt nooit een koekje of chocolaatje. Tuurlijk wel. Deze regel adviseer ik om eetbuien en terugval te voorkomen. Daarbij stel ik. Ieder persoon is anders. Iedereen heeft zijn eigen gewoonten. De ene maakt een uitzondering in het weekend. De ander geniet elke avond van 1 klein blokje chocolade, om te voorkomen dat diegene in het weekend 36 stukken eet. Haal winst uit kleine regels die je op jezelf kunt toepassen. Kijk wat voor jou werkt.
Leg eerst een goeie basis met gezonde producten (volgens de schijf van vijf). Als deze basis er goed in zit en ook daadwerkelijk gewoonten zijn, ga dan uitzonderingen maken en kijk hoe jij je zo in jouw leefstijl kan inpassen dat je niet terugvalt of juist gaat overeten.

 

Met gezonde groetjes
Maud Bogers

  1. Interne informatie bedrijfsbezoek Koninklijke Peijnenburg Geldrop (2018).
  2. Voedingscentrum (2011, 12 april). Richtlijnen Voedselkeuze. Geraadpleegd op 29 april 2018, van https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Voedselvoorlichting/01_Richtlijnen%20voedselkeuze%20Voedingscentrum.pdf 
  3. Voedingscentrum (2016, 20 december). Richtlijnen Schijf van Vijf. Geraadpleegd op 29 april 2018, van https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Schijf%20van%20Vijf/Voedingscentrum%20Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016%204.pdf