Waarom ik SASdagen en cheatdays afraad…

‘’1x in de week moet ik een SASdag inlassen.’’ Is dit ook jouw instelling? 1 dag even helemaal los en geen gezonde verplichtingen.
Als dit ook jouw instelling is, dan zit je bij mij verkeerd. SASdagen en Cheatdays zijn naar mijn mening de meest ruwinerende verschijnsels binnen de termen: afvallen.
 

Het begint bij je mindset…

Als je wilt afvallen. Dan heb je een doel. Een doel wat je wilt bereiken. Maar wat veel mensen vergeten is een belangrijk aspect. Het behouden van het doel. Als je gaat Sonja Bakkeren, dan bereiken veel mensen wel een lager gewicht. Het behouden van dat lagere gewicht is dan wel op de voorwaarden om het dieet voor de rest van je leven vol te houden. En dat is vaak een NO GO. Het kost te veel energie. Je gaat waarschijnlijk wel ergens een keer de mist in. En je bent toe aan een SAS-dag. Schijt aan het dieet. Schijt aan Sonja. En het extreme gevolg: je komt in een negatieve spiraal en gaat jojo-en.
Een te strikt dieet werkt dus niet. Té werkt nooit. Tenzij je op zoek gaat naar een leefstijl, waarmee je TEvreden bent. Hiervoor moet je alleen je doel aanpassen. Het doel zou dus moeten zijn: ik wil een gezonde leefstijl creëren waarmee ik een gewicht bereik waar ik TEvreden mee ben en moeiteloos naar toe kan veranderen, waardoor ik resultaat behoud.
Je moet je mindset over afvallen en diëten veranderen.

Dat klinkt al anders dan: ik wil ff 10 kg afvallen. Toch? 
Maar ik zei net: het is een ‘’mindsetdingetje’’. Het belangrijkste zit ‘m in het woord volhouden. Het zou niet de bedoeling moeten zijn dat jij die gezonde leefstijl moet VOLHOUDEN. Het zou de bedoeling moeten zijn dat die gezonde leefstijl vanzelfsprekend voor je is. Dat het op de automatische piloot gaat. Dat het een onderdeel is van je leven. Pas dan zorg je ervoor dat je jouw gewicht onder controle kunt houden.

7 valkuilen als jij een SASdagen of Cheatday inplant…
Als jij SASdagen of Cheatdays inplant. Dan geef je jezelf dus een vrijkaart om helemaal los te gaan. Geen regels, alles mag. Maar je bent er niet mee geholpen. Dit zijn de gevolgen na een SASdag of Cheatday…

  • Je energieinname schiet die ene dag zo omhoog, dat je de bespaarde calorieën van de rest van de week er gewoon weer bij eet. Met als gevolg, je valt niet af.
  • Na die ene dag moet je altijd weer de moed bij elkaar rapen om je weer strak aan de regels te houden. Dat kost energie, je kijkt er niet naar uit omdat je ‘niks lekkers mag’.
  • Je maakt het jezelf onnodig moeilijk omdat je elke week alles weer moet oppakken. Dit kost veel discipline.
  • Je krijgt waarschijnlijk de volgende dag gigantische honger of trek in iets lekkers, waarbij je alleen maar ‘nee’ moet blijven zeggen. Dit kost veel doorzettingsvermogen.
  • Je kunt niet meer intens genieten van iets kleins. Kwantiteit staat voor kwaliteit. Waardoor je het nog moeilijker bij kleine porties kunt houden.
  • Je ervaart waarschijnlijk energiedipjes de dag na je SAS-dag of Cheatday, dit helpt niet mee met je concentratievermogen en prestatie van de andere activiteiten op de dag.

Al met al, het kost enorm veel energie de dag na je SAS-dag of Cheatday. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Dit houd je gewoon niet vol in mijn ogen. En daarbij is het onnodig om jezelf dit leed elke week aan te doen. Toch?

Hoe je kunt afvallen en blijven genieten van iets ongezonds

Wat is dan wel de bedoeling als je zoekt naar blijvende verandering? Blijvend resultaat moet haalbaar en toepasbaar zijn. Het moet dus bij jouw manier van leven passen en bij jouw doelen en gezondheid. Wat je wilt is een balans creëren. Balans in je leefstijl wil zeggen: veel van het gezonde en hier en daar een keer wat van het ongezonde in zo’n mate dat jij jouw doelstelling bereikt en behoud.

- In zo’n mate dat jij je er fijn bij voelt en controle hebt. In zo’n mate dat jij niet de behoefte voelt om soms de hele koekjestrommel leeg te eten, en denkt: fuck it dan maar een cheatday.
- In zo’n mate dat jij je niet schuldig hoeft te voelen. In zo’n mate dat jij je met jouw eet, beweeg, ontspanningspatroon fijn in je vel voelt.
- In zo’n mate dat jij routine hebt in je leefstijl en zorg voor je gezondheid.
- In zo’n mate dat jij een mindset hebt dat jij jezelf stimuleert om gezonde keuzes te maken en ook op een gezonde manier van het ongezonde kan genieten.

Het lijkt zo op papier simpel. En dat is het ook. Als je de juiste aanpak hebt. Dagelijks help ik cliënten hun leefstijl te veranderen. Stapsgewijs naar een nieuwe manier van omgaan met hun gezondheid. Ze stellen realistische en haalbare doelen, gefocust op nieuwe principes. Principes die jij zelf bepaald. Dit doen ze met het Leefstijl Veranderboek, door te focussen op voeding, beweging, ontspanning, routine en mindset. Want afvallen is meer dan alleen maar minder eten en meer bewegen.
Ben jij benieuwd naar het Leefstijl Veranderboek? Neem dan hier een kijkje. Bestel ‘m direct of neem contact op met mij voor een gratis wandelsessie. We kijken dan samen hoe jij jouw nieuwe slag kan slaan naar verandering.
 
Met gezonde groetjes
Maud Bogers