Welke rijst is gezond? Lees hier de zin & onzin over witte rijst en zilvervliesrijst

Welke rijst is gezond? Lees hier de zin & onzin over witte rijst en zilvervliesrijst

Laat je niet misleiden. Geloof niet alles wat je hoort of ziet.

Een cliënt kwam aan met een pak Lassie Toverrijst & een pak Biologische Zilvervliesrijst van de Albert Heijn. Ze vertelde, ja Maud & Sanne. Leuk die zilvervliesrijst, maar in Toverrijst zitten meer vezels.
Wacht, huh?! Dat kan niet!

  • Lassie Toverrijst kondigt 4,5 gram vezels aan in 100 gram ongekookte rijst(1).
  • En de Biologische Zilvervliesrijst van de AH, 3,5 gram per 100 gram ongekookte rijst(1).

‘Nou bij Lassie kunnen ze dus echt Toveren’, reageerde ik maar…
De voedselindustrie heeft weer voor wat verwarring gezorgd. Is het niet over brood, dan is het wel over rijst. Tijd om hier wat op in te duiken. We willen je helpen inzien hoe de markt je weer te slim af weet te zijn. Met deze blog wil ik graag wat dingen ophelderen voor rijst en wat nu echt gezonde rijst is.

Gezond kiezen in de supermarkt lijkt onmogelijk

Wat voor soort rijst eet jij? Kies jij een witte rijst? Of ga je toch voor de gezonde zilvervliesrijst?

Ik adviseer altijd zilvervliesrijst. De naam zegt het al, om de rijst zit nog de vlies, wat de voedingsstoffen levert. Bij witte rijst is deze vlies verwijderd. Zilvervliesrijst is dus de ‘volkoren variant’ van rijst en is dus gezonder dan witte rijst.
Wil je meer lezen over hoe dat zit met volkoren, vliesjes en vezels? Lees dan deze blog, daar staat meer uitleg.

Waarom wil je ook alweer vezels eten?

Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel, zodat je sneller vol zit en je niet overeet. Daarnaast stimuleren vezels de darmen voor een betere stoelgang. Het Voedingscentrum adviseert volwassen om 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Vezels zitten vooral in volkoren producten, zoals zilvervliesrijst(2).

En toch zit er in witte Toverijst meer vezels.
HUH?!

Hoe de voedselindustrie ‘tovert’ met rijst

Zilvervliesrijst bevat meer vezels dan witte rijst. Omdat zilvervliesrijst nog een lichtbruin zaadhuidvliesje bevat. Dit zaadhuidvliesje bevat de vezels, vitamines en mineralen uit de graankorrel. Bij witte rijst is dit vliesje verwijderd. Witte rijst bevat daardoor veel minder vezels, vitamines en mineralen dan zilvervliesrijst. En is dus ook minder gezond(4).

  • Witte rijst bevat ongeveer 1,3 gram vezels per 100 gram rijst.
  • Zilvervliesrijst bevat ongeveer 3 gram vezels per 100 gram rijst(3).

Helaas staat niet altijd duidelijk op de verpakking hoeveel vezels rijst echt bevat. Kijk maar naar de voedingswaardetabel van Toverrijst. Daar staat dat de rijst 4,2 gram vezels per 100 gram bevat. Hoe kan het dat witte rijst meer vezels bevat dan de zilvervliesvariant(1)?

Wat blijkt nou: de voedselindustrie gebruikt verschillende middelen om de hoeveelheid vezels in een product te meten. Elke fabrikant gebruikt een andere meetmethode voor het vezelgehalte rijst. Als je de hoeveelheden vezels in rijst gaat vergelijken, ben je dus eigenlijk appels met peren aan het vergelijken. Dit maakt de meting onnauwkeurig en onbetrouwbaar(1).  
Je kunt er dus niks van op aan wat nu gezond of ongezond is als je naar de rijstverpakking kijkt.

Hoe kies ik een gezonde rijst?

Er zijn veel verschillende soorten rijst: langkorrelige, rondkorrelige, Arboriorijst en kleefrijst. Maar wat is dan een gezonde keus?
Zilvervlies is de volkoren variant van rijst en is dus een gezondere keus dan witte rijst4. Kijk dus altijd op de verpakking of daar zilvervlies staat. En check het met je ogen. Wat zie je? Een witte korrel of een bruine korrel. Zie je op de verpakking zilvervlies staan. Dan zit je naar mijn menig altijd goed, want dan heb je altijd nog dat vliesje.
Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je nu hier in voor onze e-mail en ontvang wekelijks superhandige tips.

Wist je dat…

Rijst over de hele wereld gegeten wordt, maar dat ze per land een andere soort eten?

  • Langkorrelige rijst, zoals Basmati en Jasmijnrijst wordt bijvoorbeeld vooral in Noord-India en Pakistan gegeten. Jasmijn en basmatirijst kunnen ook zilvervlies zijn.
  • Rondkorrelige rijst wordt gebruikt voor sushi, pap en pudding en wordt vooral in Oost-Aziatische landen, zoals Japan en China gebruikt.
  • Lang- en rondkorrelige rijst, als Arboriorijst wordt gebruikt voor risotto en paella. Dit wordt dus vooral gebruikt in Italië en Spanje.
  • Kleefrijst is een extreem plakkerige rijst en wordt vooral in het Oosten gegeten4.

 
Oh en wist je dat rijst altijd meer wordt al je het kookt? Als je 200 gram gekookte rijst wilt maken, gebruik dan 85 gram ongekookte witte rijst of 75 gram ongekookte zilvervliesrijst. Gebruik dus altijd een weegschaal in de keuken voor de juiste portiegrootte.
 

Sanne

Diëtist i.o.

 

Bronnen

  1. Keuringsdienst van Waarde. Zilvervliesrijst. Geraadpleegd op 08-12-2017 https://www.npo3.nl/hoeveel-vezels-zitten-er-nu-echt-in-rijst
  2. Voedingscentrum. Vezels. Geraadpleegd op 08-12-2017  https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspxNevo
  3. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ministerie Volksgezondheid, welzijn en sport. Nevo-online. Geraadpleegd op 08-12-2017 http://nevo-online.rivm.nl/
  4. Blommestein, I. Eijndhoven, A. van, Mil, J. van. (2008). Granen. Lansbergen, T. (Red.) Kook ook. (pp. 262-270). Wormer: Ingers BV.