Zo creëer je met een volle agenda een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl met een volle agenda? Dat kan. Volg deze 3 stappen.
 

1. Bewustwording

Je herkent het vast wel. Je wil heel graag in actie komen om je lichaam en gezondheid verbeteren. Maar de agenda laat vrij weinig ruimte over om dit te doen. Als jij 2 keer ja antwoord op de onderstaande vragen, dan helpen deze tips je om de eerste stappen te zetten naar een fitter en slanker lichaam.
 
Staat jouw agenda vol met werkafspraken, hobby’s, familie en andere sociale afspraken?
Gebruik jij het excuus ‘ik heb geen tijd’ om te investeren in je lichaam?
 
Ja? Super goed. Je bent bewust van je probleem (je volle agenda).
Laten we nu aan de slag gaan door meer inzicht te krijgen in dat probleem.
En de oplossing voor je opsommen. 

2. Inzicht in je volle agenda

Waarschijnlijk kun jij je aan deze casus van mijn cliënt inleven.
Haar drukke agenda liet nauwelijks toe om iets aan haar gezondheid te doen. Ze had een fulltime baan, een man, 2 kinderen en ze had haar hobby’s. En daarnaast wou ze nog wekelijks tijd investeren in haar vriendinnen en familie. Dus óók nog bewegen en leren gezond koken, dat was in haar ogen praktisch onmogelijk. Klopt toch?
 
NEE. Waarom? Laten we eens induiken in haar week.
Ze werkte fulltime voor 40 uur. Haar reistijd was 1,5 uur per dag en ze sliep gemiddeld 8 uur per nacht. Een week heeft 168 uur. Minus 40, 7,5 en 56 uur. Dan blijft er nog 64,5 uur over. Een dikke 60 uur waarin jij wakker bent. Een dikke 60 uur, waarin jij eten kookt, tijd hebt voor familie, tijd hebt voor vrienden en tijd hebt voor je hobby’s. Waarom zou daar geen extra 2 uurtjes sporten in passen?
 
Waarom lijkt die ‘extra tijd’ dan vaak niet zo veel? Dat komt door jouw ingesleten patronen. Als jij iets wil toevoegen in jouw agenda, dan moet je ergens gaan schrappen of je planning veranderen.
Je wil het liefst dat de boel de boel blijft & dat je ook nog ergens kunt gaan sporten… Maar helaas werkt dat niet. Je moet ergens ruimte maken en van je huidige tijd inwisselen voor deze nieuwe activiteit.
Als je sporten (of andere tijdsinvestering in je gezondheid) niet als activiteit in je agenda plant. Dan is het ook geen prioriteit. En waarom als het geen prioriteit heeft, zou je er tijd aan besteden?
 
Voelt dit herkenbaar voor jou? Goed zo. Ga dan op precies dezelfde manier je agenda uitpluizen.
Als je dit gedaan hebt, kun je met stap 3 aan de slag. 

3. De oplossing voor meer ruimte en tijd

‘Geen tijd hebben’ hoef je dus niet meer als excuus te gebruiken. Het gaat erom dat jij ‘de tijd voor je gezondheid/lichaam’ net zo belangrijk maakt als ‘de tijd voor je baas’ of ‘de tijd voor je familie’. Geef antwoord op de onderstaande vragen en creëer meer tijd voor de juiste activiteit in je agenda:
1. Welke verbetering wil jij zien in je gezondheid/lichaam?
Vb. beter conditie, afvallen, minder stress
2. Welke stappen(activiteiten) moet je daarvoor ondernemen?
Vb. meer gaan bewegen, leren gezond koken, tijd voor een boek inplannen
3. Hoeveel tijd wil jij per activiteit gaan investeren in jezelf?
Vb. 1 uur meeting met een coach per maand, 2 uur sporten/bewegen per week, elke dag 20 min lezen
4. Op welke (vaste) momenten van de week kun je deze activiteiten inplannen?
Vb. Op zaterdagen coach en sport + 1 extra uur wanneer de oppas er is, 20 minuten lezen in de trein of voor het slapen gaan.
5. Wanneer ga je starten met je eerste activiteit?
Vb. Aanstaande maandag/dinsdag/woensdag/donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag
 

Twijfel je nog?

Denk je nu: ‘Ja maar jij hebt makkelijk praten’….
Plan een gratis belafspraak in en ik help direct de juiste stappen te nemen.
 
Met gezonde groetjes
Maud Bogers