impression image

Ervaring is de enige leermeester...

2013. Ik was het beu. Afgestudeerd: Maud Bogers de diëtist en een dikke zwemband rond haar buik.  Althans, dat vond ik. Ik was het beu. Het lage zelfvertrouwen. Het lage zelfbeeld. De ontevredenheid als ik in de spiegel keek… 

In dat jaar startte ik met afvallen. Mijn gewicht terugbrengen van 65 kg naar 57 kg. Dat was het doel. Mijn aanpak startte als een totale mislukking en leidde tot extreem veel inzichten. De inzichten die ik nu heb omgetoverd tot mijn Gezonde Gewichtsformule. De methode om af te vallen met blijvend resultaat.
Juist daarom is ervaring de enige leermeester. De studie die ik had gevolgd was enkel een klein onderdeel van mijn resultaat… 

Mijn mislukte plan startte met het omgooien van de voeding en weer starten met bewegen.

X  Mislukte poging 1: Met een strikt dieet (zelfgeschreven) ging ik van slag. Voeding, check.

X  Mislukte poging 2: Starten met een cursus tot personal trainer en aan de slag in de sportschool. Beweging check.

steps-process steps-process

Het bracht me ver op weg. Ik bereikte na 1 jaar 57 kg. De voordelen wogen alleen niet op tegen de nadelen.
Winst: Eindelijk een soort van sixpack. Geen dikke ‘Bogerskop’ meer.
Verlies: Ik had geen energie, sportte me rot en vond fitness saai. En komkommer, sla en wortels kwamen mijn neus uit. Dat was dus niet de oplossing… Wat wel?

Ik besloot te starten met Crossfit. Een sport die alles van me vraagt en waar ik helemaal in los kan gaan (nog steeds).
Eindelijk een sport die ik leuk vond. Waar ik nog steeds met veel plezier om 07.00 uur mijn ochtend mee start.
Eye opener 1: Vind een sport die je leuk vindt om te doen. Met positieve energie bereik je meer en beleef je plezier.

Door mijn perfectionisme en doorzettingsvermogen bleef ik weinig eten en houden aan mijn strikte dieet. Dat resulteerde in weinig energie en eetbuien. Ik was op. Gesloopt. Ik dacht totaal niet aan mijzelf. Mijn focus was: mijn bedrijf, mijn bijbaan (schoonmaker), mijn vrienden en zorgen dat alles op rolletjes liep in mijn leven. En toen op die ene dag viel het kwartje…

Op een gezellige verjaardag van een vriendin, viel ik na 1 biertje flauw. Ik dacht… Whuuuuuttt is happening here? Hoe kan dit nou? Ik snapte er niks van…
Totdat ik eens met een goede blik naar mijn eigen leefstijl keek. Ik werkte te hard. Ik dacht niet aan mijzelf. Ik wou altijd alles goed doen. Alles perfect. Totdat het mijn tol eiste. De vlam ging uit… 

Door stil te staan bij mijn leefstijl en direct aanpassingen te maken, is een burnout mij gespaard gebleven zullen we maar zeggen. Nieuwe plan: Mijzelf op de 1e plek zetten. Focus op voeding, beweging, ontspanning, routine en mindset.
Alle ongezonde gewoonten in kaart brengen. Alle nieuwe gezonde gewoonten voor ogen houden. En starten. Stap voor stap. Want een grote omslag past niet bij me, dus gaat ook niet lukken.

  • Van strikt diëten, naar lekker gezond genieten met extra’s.
  • Van futloos trainen, naar energiek trainen en spiermassa opbouwen.
  •  Van continue boosheid op mezelf, naar complimenten naar mezelf.
  • Van stress en spanning, naar rust en ontspanning.
  • Van chaos in mijn visie, naar heldere doelen en structuur.
  • Van zelfhatende-ondergewaardeerde mindset, naar trotszijnde-blijegummiebeer mindset

 

Nu al 3 jaar stabiel op een gewicht van 63 kilo. En ik voel mij top.
Dagelijks blijf ik mezelf uitdagen om het beste uit mezelf te halen, waarbij ik trots ben op elke kleine mini stap. Ik kijk en de spiegel en zie een Geweldige Blije Bogerskop, vol met energie om dit gevoel door te kunnen geven aan anderen.